Speciální ústřední orgány st. správy
Speciální ústřední orgány st. správy :
Český báňský úřad (horní právo),
Státní úřad pro jadernou bezpečnost (ionizující záření)
Na místní úrovni působí jako orgány st. správy především okresní úřady, v jejichž rámci sledovanou agendu vyřizují zpravidla referáty živ. prostředí. Dalšími orgány na místní úrovni jsou orgány obce. Obce vykonávají dvojí působnost : samostatnou a přenesenou.Do samostatné působnosti obce patří spravování záležitostí , které jsou v zájmu obce a jejích občanů (pokud nejsou svěřeny krajům nebo pokud nejde o výkon přenes. působnosti) a dále záležitosti, které do sam. působnosti obce svěří zvl. zákon. Obec tedy rozhoduje např. o věcech čistoty obce, odvozu domov. odpadů, zásobování vodou , čištění odpadních vod. Obce mohou v samostatné působnosti ukládat povinnosti k ochraně živ. prostředí obecně závaznou vyhláškou. Zastupitelstvo obce schvaluje územní plán obce a regulační plán. Obce mohou vytvářet svazky obcí, jejichž předmětem mohou být i úkoly v oblasti ochrany živ. prostředí, shromažďování a odvoz komunálních odpadů a jejich nezávadné zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod, úkoly v oblasti ochrany ovzduší atd. Výkon st. správy v přenesené působnosti vymezují obci zvl. zákony.
Na regionální úrovni jsou jednotlivé pravomoci postupně přiznávány i orgánům kraje (např. v oblasti posuzování vlivů na živ. prostředí, územního plánování atd.)
Zvláštní orgány : ČIŽP zřízená zákonem č. 282/1991 Sb. , o České inspekci živ. prostředí a její působnosti v ochraně lesa. Inspekce se člení na ústředí a na oblastní inspektoráty. V čele inspekce je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr živ. prostředí. V čele oblast. inspektorátů jsou vedoucí. Úkoly inspekce plní inspektoři. Působnost inspekce je stanovena jednak v tomto zákoně ( v oblasti ochrany lesa) a v dalších zákonech – inspekce vykonává celorepublikový dozor např. na úsecích ovzduší, ochrany přírody a krajiny atd. V oblasti ochrany lesa dozírá inspekce na dodržování ustanovení pr. předpisů a rozhodnutí týkajících se funkcí lesů . Zjišťuje nedostatky na funkcích lesa, jejich příčiny ,osoby za ně zodpovědné a ukládá opatření k jejich odstranění. Může ukládat pokuty fyz. nebo právnickým osobám, které ohrozí nebo poškodí živ. prostředí v lesích tím, že neoprávněně používají lesní půdu k jiným účelům než pro plnění funkcí lesa nebo při zpracování les. hosp. plánu a jeho realizaci ohrozí nebo poškodí živ. prostředí atd.
Mezi další zvl. orgány lze řadit : Státní úřad pro jader. bezpečnost, správy CHKO a NP, orgány veterinární, rostlinolékařské a hygienické služby , lázeňství atd. Patří sem i celní orgány ( např. viz z. o podmínkách dovozu a vývozu ohrož. druhů, zákon o odpadech atd.
Vodní, lesní, rybářská, myslivecká stráž, stráž přírody – plní kontrolní činnosti přímo v terénu. Jejich pravomoci upravují zvl. zákony.