1.Veřejnoprávní smlouvy, jejich charakteristika a členění.
Veřejnoprávní smlouva je dohoda mezi dvěma nebo více stranami – z nichž alespoň jedna je subjektem veřejné správy – uzavřená v souvislosti s výkonem veřejné správy a v režimu správního práva, upravující subjektivní veřejná práva a povinnosti. Veřejnoprávní smlouvou se tvoří, mění nebo ruší veřejnoprávní poměr.
Již tradičně bývají veřejnoprávní smlouvy členěny na
- smlouvy subordinanční a
- smlouvy koordinační.
Veřejnoprávní smlouvy subordinační jsou takové dohody, které mezi sebou uzavírají subjekty veřejné správy (stát, kraj, obec, etc.) na straně jedné a adresáti veřejné správy (právnické a fyzické osoby vůči nimž je veřejná správa vykonávána) na straně druhé. Adresáti veřejné správy při uzavírání těchto smluv vystupují v rovném postavení se subjekty veřejné správy, na základě takové smlouvy pak vznikají vzájemně spjatá práva a povinnosti obou smluvních stran.
Veřejnoprávní smlouvy koordinační jsou takové dohody, které mezi sebou navzájem uzavírají subjekty veřejné správy (typicky jednotky územní samosprávy), to však pouze za podmínky, že takové dohody upravují otázky spadající do veřejnoprávní působnosti těchto subjektů. Smluvní rovnost je tu spojena nejen s okamžikem sjednávání smlouvy, ale i s obdobím před a po vzniku takové smlouvy. Odlišnost od smluv soukromoprávních pak spočívá pouze a právě v tom, že jejich předmětem je výkon veřejné správy (a jsou tedy uzavírány při správě veřejných záležitostí ve veřejném zájmu). Řešení sporů z veřejnoprávních smluv koordinačních bývá obvykle svěřováno správnímu soudu nebo obecnému soudu.