V.Harmonizace vnitrostátního zákonodárství
SES94-97 nejčastěji prostřednictvím směrnic Ne na fiskální ustanovení, volný pohyb osob, práva a zájmy pracovníků v pracovním poměru Chce-li MS zachovat vlastní předpisy kvůli důležitým požadavkům (pořádek, bezpečnost, zdraví, pracovní nebo životní prostředí), oznámí to Komisi i s důvody. Taktéž pro nově přijímaná opatření, která jsou v rozporu s harmonizačními směrnicemi. Komise do 6 měsíců rozhodne, mlčení znamená souhlas. Harmonizační směrnice nyní QMV – od SEA Důvodem nepřijatelnosti směrnice pro MS nesmějí být ekonomické důvody. Objeví-li se důvod na straně MS až po přijetí směrnice, může jít pouze o ochranu pracovního nebo životního prostředí.
- Hospodářská a měnová unie
Měnový kurz a jeho změny – obdobné účinky jako cla, kvóty apod. I. etapa 1990 – směrnice o uvolnění pohybu kapitálu, programy k zajištění stability cen a zdravých VF, měnový výbor ke sledování. Zmrazena sestava koše měn v ECU (poměry se mohly měnit; nováčci z 1995 se tedy členy nestali) II. etapa 1994 – uložena povinnost zabraňovat nadměrnému veřejnému deficitu, sdělovací povinnost Komisi. Rozpouští se Výbor guvernérů CB a Evropský fond měnové spolupráce. Zřízen EMI, vlastní příjmy z CB (50 % podle obyvatel, 50 % podle HDP). Zpráva EK a EMI o plnění kritérií. Splnění kritérií => povinnost zapojit se do zavádění eura. Výjimka pro VB a Dánsko (protokoly k Maastrichtu) a Švédsko (při přístupu). Výjimka bez uplatnění sankcí pro Řecko za neplnění podmínek. III. etapa 1998 – EMI nahrazen ECB. Neodvolatelné kurzy. Pro země, které nepřistoupily, pokračuje EMS. Původní měny jsou právně denominacemi eura => závazky platí (zásada lex monetae – právo státu stanovit si svou měnu).