Nekalá soutěž (gen. klauzule)
– jednání v rozporu s hosp. soutěží, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu soutěžitelům či spotřebitelům
– podle právní praxe se liší formulace nekalé soutěže v různých zemích (např. zaviněnost či nezaviněnost, vznik nebo pouze nebezpečí újmy)
– mezinár. úprava nekalé soutěže je v Pařížské unijní úmluvě na ochranu prům.vlastnictví
– v případě úmyslného jednání v nekalé soutěži je toto jednání postihováno jak obchodně, tak trestně
typy nekalé soutěže – v zákoně jsou vypočteny příkladmě
*klamavá reklama – šíření údajů, které mohou vyvolat klamnou představu a tím získat podniku výhody na úkor ostatních, a to nejen veřejnou cestou
– klamavý údaj je zásadně nepravdivý, např. superlativní reklama, reklama srovnávací – ošetřeno zvláštním reklamním právem
*klamavé označení zboží a služeb – takové označení, které může vyvolat mylnou domněnku o původu, o výrobci, o kvalitě
– i označení samo o sobě pravdivé může za jistých souvislostí vyvolat mylnou představu
*parazitování na pověsti – soutěžitel nenapodobuje konkurenta, ale připodobňuje se k němu v reklamě
*vyvolání nebezpečí záměny – užití obch. jména, jiných zvláštních označení, obch. materiálů jiného soutěžitele nebo napodobování cizích výrobků, obalů a výkonů způsobilá vyvolat nebezpečí záměny s podnikem, výrobkem či výkonem jiného soutěžitele
– záměna nemusí nastat, stačí, když hrozí
– otrocké napodobení – přesně podle předlohy (kopie obch. tiskovin či databáze) – někdy se nepostihuje z důvodů vývoje dalších diferencovaných forem, ovšem jindy se posuzuje jako v rozporu s dobrými mravy soutěže (platí i v ČR)
*zlehčování – uvádění a rozšiřování nepravdivých údajů (někdy i pravdivých) o poměrech, výrobcích nebo výkonech soutěžitele, které jsou způsobilé přivodit mu újmu
– patří sem i srovnávací reklama, nepatří sem zbožové testy nezáv. institucí (pokud jsou spolehlivé)
*podplácení – soutěžitel osobě, která je členem orgánu jiného soutěžitele nebo pro něj pracuje, nabídne, slíbí či poskytne jakýkoli prospěch za účelem získání neopráv. výhody
– obecně je podplácení trestným činem
*porušení obch. tajemství – veškeré skutečnosti související s podnikem, které mají skutečnou či potenciální materiální hodnotu a nejsou běžně dostupné
*ohrožování zdraví a živ. prostředí – výroba, prodej výrobků či výkonů, které poškozují zdraví či ŽP tak, aby byl získán prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů
uplatnění práv v oblasti nekalé soutěže – neprovádí úřad pro HS, ale soudy, které mohou nařídit zdržení se dalšího porušování, nahrazení škody, vydání bezdůvodného obohacení, poskytnutí přiměřeného zadostiučinění či zveřejnění rozsudku na náklady povinného
– úmyslné nekalosoutěžní jednání lze postihnout i trestně
– správních jednání se mohou zúčastnit i speciální orgány zřízené pro ochranu spotřebitele