ROZHODOVÁNÍ O USTAVNÍ STÍŽNOSTI
– je oprávněna ho podat FO nebo PO, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřej. moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručená ústavním pořádkem – zde se zásahem rozumí konkrétní rozhodnutí ve spr. řízení, bezprostřední zásah úřední osoby n. jiné autoritativní opatření, nikoli právní předpis – účastníci jsou stěžovatel a orgán veřejné moci, proti jehož zásahu stížnost směřuje; vedlejšími účastníky jsou hlavně účastníci předchozího řízení – je nepřípustná, pokud stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky X ÚS může povolit výjimku – lze ji podat jen do 60 dnů ode dne právní moci posledního procesního prostředku k ochraně a není-li ho, ode dne, kdy došlo ke skutečnosti, kt. je předmětem stížnosti – nemá odkladný účinek X ÚS ale může vykonatelnost na návrh stěžovatele odložit – ÚS rozhodne nálezem, jímž buď zcela / částečně vyhoví nebo zamítne – nálezy se zatím dotýkaly zejména: rozhodnutí spr. soudů, jimiž byla žaloba proti rozhodnutí spr. orgánů zamítnuta; jiné zásahy spr. orgánů aktivní povahy; jiné zásahy spr. orgánů spočívající v jejich nečinnosti – nálezem ÚS byl rozšířen pojem „jiného zásahu“ => je jím i nečinnost při výkonu pravomocí, jímž by zabránily provádění stavby bez právně účinného stavebního povolení a také pokračování v zahájeném spr. řízení, když ÚS zakázal pokračovat – ÚS je vázán svými názory a při pozdější stížnosti v obdobné věci by ho mohl změnit jen na základě usnesení pléna kvalifikovanou většinou