HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ, ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO
hosp. soutěž – souběžná snaha subjektů nabídky a poptávky na trhu, jejímž cílem je dosažení výhod před ostatními v oblasti hosp. výsledků
– předmětem není jen zboží a služby, ale i jiné objekty (např. soutěž o prosazení privatizačního projektu, soutěž nadací o dary aj.)
typy hosp. soutěže: *horizontální – subjekty mají na trhu stejné postavení
*vertikální – subjekty mají různé postavení na trhu (dodavatel-odběratel, výrobce součásti-výrobce celku…)
relevantní (právně významný) trh – konkrétní trh, jehož se účastníci soutěže pravidelně zúčastňují, lze jej vymezit předmětem, prostorem a časem
– předmět rel. trhu – výrobky a služby stejné, podobné, zastupitelné či uspokojující stejnou potřebu
– prostor rel. trhu – místní, oblastní, celostátní, mezinárodní
– časové vymezení rel. trhu – pokud se ho subjekty účastní pravidelně ve stejném čase; pokud se subjekt zjevně připravuje ke vstupu (reklama), mluvíme o potenc. soutěži
podmínky existence hosp. soutěže: *demonopolizace, tj. existence více subjektů, mezi nimiž je možno si vybrat
*transparentnost, tj. vzájemná informovanost účastníků a dostupnost informací jak pro soutěžitele, tak pro spotřebitele
*dostatek výrobků a surovin
*právní omezení trhu
*kupní síla obyvatelstva, vývoj ekon. cyklu
soutěžní právo (právo hosp. soutěže) – souhrn práv. norem regulujících hosp. soutěž, v ČR součástí obch. práva
– dělí se na antimonopolní (prvky soukromo- i veřejnoprávní) a nekalosoutěžní právo (čistě soukromoprávní)
– neobsahuje vlastní pravidla hosp. soutěže (ta se tvoří samovolně), ale pouze úpravu postihu za porušení takovýchto pravidel (tzv. postižní charakter, podobně jako trestní právo)
– v našich podmínkách se uplatňuje princip objektivní odpovědnosti
– prameny – zvláštní zákony (např. u nás) či obecné předpisy, popř. precedenty
– součásti – generální klauzule (obecné vymezení) a zvláštní podstaty (konkrétní případy doplňující gen. klauzuli) – obojí je z důvodu obecnosti doplněno judikaturou