a) FAKTICKÉ
týkají se reálné vlastnosti předmětu plnění KVALITATIVNÍ-
NÍ nebo KVANTITATIVNÍ („rozpor mezi dodaným množstvím a údaji v
dokladech“)
PRÁVNÍ – prodané zboží je zatíženo právem 3. osoby
b) VADA ZŘEJMÁ PŘI ODBĚRU
VADY OSTATNÍ
c) VADY ODSTRANITELNÉ x NEODSTRANITELNÉ
A: Časový rozsah odpovědnosti (záruční doba):
– běží ode dne dodání zboží (event. dle smlouvy) a její délka je stanovena smlouvou nebo ZÁRUČNÍ LISTINOU. Aby kupující mohl uplatnit práva z odpovědnosti za vady, musí včas reklamovat => v REKLAMAČNÍ LHŮTĚ. (většinou reklamační lhůta = záruční doba a končí ve stejný okamžik)
B: Věcný rozsah odpovědnosti:
– souhrn povinností, které vznikají prodávajícímu
1) odstranit důsledky vadného plnění (kupující volí, jde-li o vadu odstranitelnou či neodstranitelnou)
2) některé další povinnosti
Proces uplatňování práv z odpovědnosti za vady se nazývá REKLAMAČNÍ ŘÍZENÍ.
REKLAMACE = jednostranný právní úkon, kterým oprávněná osoba informuje odpovědnou osobu, že uplatňuje práva z odpovědnosti za vady. Kupující reklamuje u prodávajícího nejpozději do konce reklamační lhůty.
II.) ODPOVĚDNOST ZA PRODLENÍ – stíhá osobu, která nesplnila povinnosti včas (bývá určeno ve smlouvě).
PRODLENÍ – nastává marným uplynutím posledního dne lhůty nebo marným uplynutím dne, kdy mělo být plněno (fixní smlouvy)
– nastává marným uplynutím dne, ke kterému mělo být plněno na základě výzvy oprávněné osoby (není-li den určen, pak dnem po výzvě).
Buď je v prodlení věřitel nebo dlužník, nikdy oba současně.