Právní síla pramenů práva
rozdělení pramenů práva (a norem v nich obsažených) tak, že platí:
prameny určitého stupně právní síly musí být v souladu s prameny vyššího stupně právní síly
prameny určitého stupně právní síly mohou být změněny nebo zrušeny jen prameny práva stejného nebo vyššího stupně právní síly.
Prameny práva v České republice
Hlavními prameny práva v ČR jsou normativní právní akty, přímou závaznost mají i některé mezinár. smlouvy
V ČR mají pravomoc vydávat normativní akty tyto orgány:
Parlament – ústavní zákony, zákony, zák. opatření senátu
Určité orgány výkonné moci
vláda – nařízení vlády
ministerstva – vyhlášky
Orgány územní samosprávy – vyhlášky
Ministerstva a další ústřední OSS mohou vydat i „resortní předpisy“ – nemají charakter normativních právních aktů.
Rozdělení pramenů práva v ČR z hlediska právní síly:
Ústava + Ústavní zákony tvoří ústavní pořádek
Mezinárodní smlouvy dle čl. 10 – mají přednost před zákonem, musí být schváleny a ratifikovány prezidentem
Zákon a zákonné opatření senátu
Nález ústavního soudu – může být pramenem práva, ale nemá zákonodárnou moc tj. může jen něco zrušit
Vládní nařízení
Vyhlášky a jiné závazné předpisy ministerstev a ostatních ústředních orgánů
Obecně závazné předpisy okresních úřadů a obcí
Ad 1 – 4: jsou prvotní NPA.
Zákonodárná iniciativa
poslanec
skupina poslanců
senát
vláda
zástupce VúSC
Zákonodárný proces v ČR:
legislativní záměr – zásady zákona v podobě článkových tezí – legislativní rada vlády se může vyjádřit do 30 dnů – vláda -> meziresortní připomínky -> souhlas vlády -> vládní návrh zákona -> připomínkové řízení v parlamentu -> § znění – výbor ústavně právní + legislativní – 1. čtení – připomínkové řízení ve výborech – pozměňovací návrh – 2. čtení a rozprava k návrhu zákona – hlasování. viz parlament.