Legislativa ES na úseku ochrany živ. prostředí
Legislativa ES na úseku ochrany živ. prostředí
EU stojí na 3 pilířích:
– tři evr. společenství – ESUO, Euratom, ES
– společná zahraniční a bezpečnostní politika
– policejní a justiční spolupráce v trestních věcech
Proč hovoříme o environmentální politice a právu živ. prostředí ES a nikoli EU ? EU nemá pr. subjektivitu – mají ji jen 3 evropská společenství. Proto také pr. normy nepřijímá EU ale Evropská společenství. Hl. orgány EU : Evr. rada, Evr. parlament, Rada, Evr. komise, Soudní dvůr, Účetní dvůr. Na úseku živ. prostředí mají hl. pravomoci a kompetence především Evr. parlament, Rada, Evr. komise a Soud. dvůr.
– Evr. parlament – není samostatným zákonodár. orgánem . V urč. oblastech je ale k přijetí pr. předpisu potřebná spolupráce Rady s Parlamentem a Komisí – formou procesu kooperace a spolurozhodování (patří mezi ně i ochrana živ. prostředí)
– Rada – hl. zákonodár. orgán, který přijímá pr. předpisy ES. Rozhodnutí¨o otázkách živ. prostředí projednává „Rada živ. prostředí „ složená z ministrů živ. prostředí čl. států
– Komise – výk. orgán ES. Zpracovává návrhy pr. předpisů o ochraně živ. prostředí a sleduje , jak jsou implementovány do vnitrostát. práva čl. států. Oblast živ. prosstředí má v rámci Komise na starost Generální ředitelství XI.
– Soudní dvůr – je strážcem smlouvy o založení ES a práva ES. Rozsudky jsou i v oblasti ochrany živ. prostředí důlež. pramenem práva.
Ochrana živ. prostředí je dnes v ES považována za jeden z klíčových cílů jeho politiky. Hl. nástroji realizace environmentální politiky Společenství jsou pr. předpisy. Požadavky environ. politiky se promítají do všech ostatních oblastí politiky Společenství . Přístup ES k otázkám živ. prostředí se od jeho vzniku značně změnil.