Nástroje ochrany živ. prostředí (právní a mimoprávní, přehled, úloha)
6.
Nástroje ochrany živ. prostředí (právní a mimoprávní, přehled, úloha)
1) Právní nástroje v širším smyslu : jednotlivé právní předpisy, které upravují problematiku ochrany živ. prostředí – můžeme je dělit do těchto skupin:
• průřezové (horizontální) právní předpisy – vztahují se na celé životní prostředí obecně, nikoli jen na některou jeho část či složku – např. z. o živ. prostředí, z. o posuzování vlivů na živ. prostředí, z. o právu na informace o živ. prostředí, stavební zákon
• předpisy upravující ochranu složek živ. prostředí – např. zákon o ovzduší, z. o ochraně ozónové vrstvy, z. o vodách, z. o ochraně zemědělského půdního fondu
• předpisy upravující ochranu ekosystémů – např. z. o ochraně přírody a krajiny, z. o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, lesní zákon
• předpisy upravující ochranu živ. prostředí před některými druhy ohrožení – např. z. o odpadech, atomový zákon, z . o chemických látkách a chem. přípravcích, z. o rostlinolékařské péči, z. o hnojivech, z o nakládání s geneticky modifikovanými organismy
• předpisy upravující ochranu lidského zdraví – z. o ochraně veř. zdraví (přitom ochrana lidského zdraví je předmětem i dalších pr. předpisů)
• předpisy na ochranu přírodních zdrojů – lázeňský zákon
• předpisy upravující organizační zajištění ochrany živ. prostředí – např. zákon o ČIŽP a její působnosti v ochraně lesa, zákon o St. fondu životního prostředí
Problémem pr. úpravy je její nedostatečná provázanost, existence neodůvodněných rozdílů, nedůsledné uplatnění základních principů ochrany živ. prostředí (princip předběžné opatrnosti, princip integrovaného předcházení a omezování znečištění živ. prostředí atd.), které by sjednocovaly postup při prosazování ochrany živ. prostředí. Nejednotnost se projevuje také v úpravě řady institutů, procedur apod. – např. různé druhy souhlasů, vyjádření, stanovisek, která mají podle př. předpisů upravujících jednotlivé složky ochrany živ. prostředí různou povahu. Roztříštěnost pr. úpravy znesnadňuje orientaci v pr. předpisech o ochraně živ. prostředí. České právo živ. prostředí postrádá jednotnou koncepci. Bude třeba také upravit instituty, které reflektují požadavky udržitelného rozvoje, včetně integrace environmentálních požadavků do politik ostatních sektorů a zajistit účinný systém prosazování práva živ. prostředí.
Právní nástroje v užším smyslu představují :
– administrativní nástroje (povolení, souhlasy, stanoviska, vyjádření,..)
– ekonomické nástroje (poplatky, dotace,…) – viz samostatná otázka
– koncepční nástroje (plánovací dokumenty)
– sankční nástroje (odpovědnost za přestupky, za spr. delikty)