Parenteze:
- vsuvka nebo doplnění významového celku, vložením nové myšlenky
- z nepatrného detailu se parenteze mění v stále významnější prostředek básnické řeči, může hrát v básni nejrůznější role, nejběžnější je funkce zpřesňující glosy
- např.: Ač plakal a rty se chvěly (zpozdilá!), připravila se k noci (Antonín Sova)
- tím, že v básni oddělena a osamocena, má schopnost zapůsobit jako výrazný kontrast, jimž je i prosté konstatování osvětleno z neznámého úhlu a tím dramatizováno
- např.:
Já velikou viděl jsem národní slavnost. (V mém kraji je pusto a šero a ticho.) Já viděl českých měst metropoli, zřel muže se zlatým řetězem stát, před nímž se korouhve ukláněly. Petr Bezruč
- gramaticky samostatné vložení myšlenky, oddělené od ostatního textu obyčejně pomlčkami
elipsa (výpustka):
- z řeckého ellipsis = vynechání, chyba
- expresivní syntaktická konstrukce
- výpustka, tj. vynechání méně důležitých částí věty, které se dají domyslet
- vyniká tím, že se vynechávají nepodstatné části věty, obyčejně slovesa, které jsou zřejmé příjemci z kontextu
- rozlišujeme ustálenou a aktuální elipsu:
- ustálená: se nachází ve frazeologismech, kde se vynechává sponové sloveso
- např.: Kdo do tebe kamenem, ty do něj chlebem (hodí- hoď)
- Hovořit stříbro- mlčet zlato (je)
- aktuální: vzniká v hovorových jazykových projevech a vyskytuje se i v uměleckých dílech, které vnáší do textů hovornost a expresivnost
- např.:
Slyšíte Zpocené prsty začínají chorus o zakouřených sálech a bílých prašných cestách V. Hrabě
- vynechání méně důležitých, z kontextu snadno doplnitelných slov (nebo vět)
- příčina silného citového rozrušení
- ustálená nebo aktuální
hendyadis:
- jedno prostřednictvím dvou
- spočívá v tom, že se souřadnou formou vyjádří dvě představy, z nichž jedna je významově podřadná )zasypali ho věnci a kvítím- rozuměj věnci z kvítí)
- spojení také dvou synonym, zpravidla substantiv, pro zesílení dojmu (její přízeň a láska)