1.Kontrola jako součást veřejné správy, její funkce, požadavky, pojetí, specifika kontroly veřejné správy.
Poslání a postavení veřejné správy nutně vyžaduje, aby právní úprava organizace i činnosti veřejné správy garantovala zákonnou realizaci jejich cílů a úkolů. Veřejná správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací je vázána zákony a zabezpečuje jejich provedení. Zachovávání zákonnosti obecně je jedním z nezbytných předpokladů právní jistoty.
K zajištění zákonné realizace cílů a úkolů veřejné správy slouží tzv. záruky zákonnosti ve veřejné správě.
K zárukám zákonnosti ve veřejné správě patří:
- kontrola veřejné správy,
- zrušení, změna, sistace vadných správních aktů aj. opatření ve veřejné správě,
- uplatňování odpovědnosti za porušení právních povinností,
- přímé donucení ke splnění právní povinnosti.
funkce kontroly veřejné správy jimiž jsou funkce poznávací, funkce zjišťovací, porovnávací či hodnotící a funkce nápravná. Kontrola veřejné správy může být z pohledu uvedených požadavků pojata především jako kontrola preventivní či předběžná, kontrola průběžná a kontrola následná. Důležitost kontroly veřejné správy spočívá v tom, že vedle obvyklého zaměření záruk zákonnosti sleduje rovněž dodržování účelnosti a hospodárnosti ve veřejné správě. Při celkovém pohledu na systém kontroly veřejné správy je tedy nutno lišit:
- správní kontrolu – kontrolujícími subjekty jsou orgány veřejné správy, přičemž v rámci této kontroly lze lišit:
- kontrolu zaměřenou na činnost správních orgánů ve vztazích hierarchické nadřízenosti a podřízenosti, včetně kontroly prováděné uvnitř jednotlivých orgánů veřejné správy,
- kontrolu zaměřenou na plnění povinností subjektů správního práva stojícími mimo příslušné hierarchické vztahy veřejné správy,