7.Vysvětlete kategorii přirozený stav (T.Hobbes, J.Locke, J.J. Rousseau)
1 – koncepce přirozeného práva jako nároku, který plyne z přirozeného stavu člověka, se objevuje v novověkém právním myšlení 17. a 18. stol. Radikální změna v tázání- předmětem se stává člověk. Existenci přirozeného práva z tzv. přirozeného stavu odvozují T.Hobbes a J.Locke – podle nich je to stav nespolečenský, kde všem patří vše, všichni lidé jsou svobodní a ve svých nárocích rovní, v konkrétních představách o přirozeném stavu se Hobbes a Locke rozcházejí- Hobbes totiž popisuje tento stav negativně a vztahy mezi lidmi zde líčí „člověk člověku vlkem“, Locke chápe přirozený stav pozitivně, jako zlatý věk lidstva Hobbes (O občanu)- Základní znaky přirozeného stavu: 1. znak: Základní přirozené právo je „právo všech na všechno“: – přirozený stav jako stav absolutní svobody je situaci, kdy, všem je dovoleno dělat cokoli vůči komukoli, vlastnit a užívat vše, co člověk chce a může – všichni mají právo na totéž tudíž všichni jsou si rovni 2. znak: „člověk člověku vlkem“, – člověk není jen „vlastníkem“ (subjektem) práv, ale tyto práva chce také uplatnit (realizovat) – absolutní svoboda vede k tomu, že každý chce uplatnit své přirozené právo za každou cenu a jakýmikoli prostředky -člověk vystupuje ve svém jednání vždy jako egoista a tak vzájemné vztahy mezi lidmi jsou spíše zlé, Hobbes uvádí, že „člověk člověku je spíše vlkem, než-li Bohem“ 3. znak: válka všech proti všem: – přirozený stav je stav kde nepanují zákony, není zde ani spravedlnosti ani nespravedlnosti, – není zde rozdíl mezi „mým“ a „tvým“, – není zde pojem majetku, každému náleží to, co si může vzít a to tak dlouho, dokud si to udrží 4. znak: „Právo na všechno je právem na nic“- (přirozené právo se paradoxně projevuje jako ne-právo) – válka všech proti všem plodí „strach ze smrti“- z ohrožení života- ze ztráty přirozeného práva na všechno, ze ztráty svobody – to vede k poznání, že právo všech na všechno je neuskutečnitelné a neudržitelné a proto je nutné se jej úplně nebo částečně zříci – nutná změna strategie jednání – na místo schopnosti uplatňovat své přirozené nároky nastupuje ROZUM -rozum zde vystupuje jako síla, která je schopna postavit hráz násilí