Informační nástroje – přístup k informacím je upraven zákonem
2) Informační nástroje – přístup k informacím je upraven zákonem o právu na informace o živ. prostředí. ČR ratifikovala Úmluvu o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k pr. ochraně v záležitostech živ. prostředí (Aarhuská ). Podle kompetenčního zákona MŽP zabezpečuje jednotný informační systém o živ. prostředí, včetně plošného monitoringu na celém území ČR. Nově se vytváří Integrovaný informační systém o životním prostředí, jehož cílem je poskytovat komplexní informace o živ. prostředí. Zdroji dat a informací a zároveň hlavními zpracovateli jsou především informační systémy resortů, využívají se i data a informace z mez. spolupráce a z výzkumných projektů. Mezi odběratele patří zejména účastníci rozhodovacích procesů na MŽP, další orgány st. správy, orgány úz. samosprávy, školy, nevládní organizace, soukr. subjekty atd. Nedílnou součástí informačního systému o živ. prostředí jsou i veřejné informační služby knihoven poskytované jak odborné tak i nejširší veřejnosti knihovnami , informačními středisky, archivy atd. (např. zpřístupňování českých i zahr. periodik, tvorba specializovaných databází zaměřených na problematiku živ. prostředí atd.). Důsledné šíření informací o živ. prostředí musí zajistit i ostatní subjekty přímo ovlivňující environmentální povědomí veřejnosti (média, městská informační střediska, nevládní neziskové organizace atd.)
3) Vzdělávací, výchovné a osvětové nástroje – působí při formování hodnotové orientace, napomáhají formování tlaku veřejnosti na politiky, zákonodárce, média i producenty. Měly by se uplatňovat hlavně ve školství (zavádění výuky o ochraně živ. prostředí ve všech stupních škol), v aktivitách nestátních neziskových organizací, v hromadných sdělovacích prostředcích, atd. Vláda schválila Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Stát sice podporuje jednotlivé aktivity v této oblasti, neexistuje ale ucelený systém a chybí jeho legislativní, a především institucionální podpora
4) Institucionální nástroje – systém st. správy v oblasti živ. prostředí, odborné instituce (Výzkum. ústav vodohospodářský, Agentura ochrany přírody a krajiny atd.). Velmi důležitým institucionálním nástrojem je St. fond živ. prostředí jako veřejnoprávní státní finanční instituce. Poskytování fin. prostředků z fondu se řídí Směrnicí MŽP a jejími přílohami. Podpory jsou orientovány např. do těchto oblastí : ochrana zdrojů pitné vody, snižování hlavních znečišťujících látek v ovzduší, ochrana ozónové vrstvy, šetrné hospodaření v lesích, péče o porosty a plochy v NP, výkupy pozemků ve zvláště chráněných územích, záchranné programy zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, podpora sanací a rekultivací starých skládek, podpora využití a zneškodnění odpadů , podpora vybraných okresů severozápadních Čech postižených předchozí těžbou uhlí
5) Výzkum a vývoj – věda a technika je významným činitelem při snižování negativních vlivů lidských aktivit na živ. prostředí, při nápravě a odstraňování vzniklých škod i při monitorování změn kvality živ. prostředí (čistírenské technologie, čistší a bezodpadové technologie, recyklační technologie, efektivnější využívání obnovitelných a neobnovitelných zdrojů, vývoj výrobků s minimálními externalitami, chemická a biologická detoxikace, monitorovací techniky atd.). Státní orgány by měly spolupracovat s vědeckými institucemi (Akademie věd ČR a její Komise pro živ. prostředí a Technologické centrum, vysoké školy, výzkumné ústavy).