Porušením obch. tajemství není ale zpřístupnění
Porušením obch. tajemství není ale zpřístupnění informace označené za obch. tajemství, pokud se tato informace týká působení provozní činnosti na živ. prostředí nebo pokud hrozí bezprostřední ohrožení lid. zdraví a živ. prostředí. Pokud je zpřístupnění informace odepřeno, vydá orgán rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace. Rozhodnutí se nevydává v případě anonymní žádosti nebo pokud žadatel nedoplnil žádost, až k tomu byl řádně a včas vyzván. Jestliže orgán neposkytl ve stanovené lhůtě informaci ani nevydal rozhodnutí, má se za to, že informaci odepřel (fikce negativního rozhodnutí). Rozhodnutí o odepření informace lze po vyčerpání opravných prostředků napadnout žalobou u soudu. Informace se poskytuje bezplatně (orgány jsou ale oprávněny žádat úhradu ve výši nepřesahující náklady spojené s pořízením kopie, techn. nosičů dat a s odesláním informace).
Vláda schvaluje 1 x ročně zprávu o stavu živ. prostředí ČR: Předkládá ji po schválení k projednání Parlamentu. Zpráva musí být zveřejněna nejpozději do 3 měsíců od svého schválení.
Pokud zvl. pr. předpis (z. o ochraně přírody a krajiny, vodní zákon, z . o odpadech, stavební zákon atd.) upravují též poskytování informací , které jsou předmětem úpravy tohoto zákona, nelze rozsah informací stanovený tímto zákonem omezit.
mezinárodněprávní úprava : Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k pr. ochraně v záležitostech živ. prostředí (Aarhuská) – týká se práv občanů : 1. každý má právo na informace o živ. prostředí (informace o faktorech, které ovlivňují živ. prostředí, informace, které se týkají zdraví člověka atd. ), informaci lze odmítnout jen pokud jde o st. tajemství, bezpečnost státu, osobní údaje, údaje o hnízdištích chráněných živočichů, údaje, které sdělila třetí osoba, ač k tomu neměla povinnost, a nedala souhlas k poskytnutí těchto informací. Informaci lze též odmítnout , pokud jde o obch. tajemství (pokud převažuje zájem na jeho ochraně), vyjma informace o emisích, kterou nelze z tohoto důvodu odmítnout.
2. V některých řízeních, ve kterých jsou povolovány urč. činnosti (uvedené v příloze), je třeba co nejširší účast veřejnosti, a to od samého počátku. Veřejnost by měla mít přístup ke všem dokumentům, které v tomto procesu vznikají. Veřejnost by měla mít možnost účasti i při přípravě politik a plánů. 3. V případě , že orgány veř. správy nevyhoví žádosti o informaci , musí mít žadatel možnost obrátit se na nezávislý orgán, aby toto rozhodnutí přezkoumal.