1.shakespearovská znělka:
- 3 sloky čtyřveršové ( z nichž má každá jiné rýmy)a závěrečná sloka dvouveršová, rýmovaná sdruženě, tím je zdůrazňována pointa, protože se poslední dvojverší odtrhuje od předcházejícího kontextu i zvukově
- 14 veršů, není členěna na samostatné strofy, má pouze rýmovou pravidelnost
- čtyřverší obvykle rýmována střídavě
- oněginská strofa:
- 14 veršů, 3 čtyřverší (z nich je každé rýmováno jinak- první čtyřverší rýmováno střídavě, druhé sdruženě, třetí obkročně) a 1 dvojverší se sdruženým rýmem
- je to vlastně obměna shakespearovské znělky
- jedna z nejdůležitějších slok v novodobých literaturách
- např. Puškinův Evžen Oněgin
- italská balada (ballata):
- drobná lyrická báseň,skládá se ze sloky čtyřveršové a desetiveršové (má stejný počet veršů jako znělka), přičemž se rýmuje 1, 4 a 14 verš
- první verš první sloky se opakuje na konci druhé sloky buď celý, nebo rýmem
- rýmové schéma je např. abba cdecdeeffa
- balada francouzská (neboli Villonova, podle nejznámějšího pěstitele v 15.st.):
- skládá se ze tří slok a dopěvu zvaného poslání (envoi)
- sloky mívají rozložení rýmů libovolné, ale ve všech musí být tytéž
- dopěv je po stránce tvarové stejný jako druhá polovina sloky
- sloky mívají nejčastěji po 10 verších
- poslední verše všech slok i poslání jsou refrénem (jinými slovy: poslední verš sloky se opakuje na konci všech slok ostatních)
- refrén pointuje obyčejně hlavní myšlenku každé sloky, poslání je pointou celé básně