Sylabotónický verš daktylský
- teze, arze, arze, sestupná stopa
- je to verš stopový
- musí být realizovány všechny těžké doby, tj. není možné nepodložit některou těžkou dobu slovním přízvukem (na rozdíl od trocheje a jambu), v tom případě by se totiž ztratilo povědomí, že jde o daktyl
- v klauzuli se mohou střídat úplné stopy s neúplnými- v zakončení
- zakončení: daktylské, ženské i mužské
- sylabické různotvary daktylu jsou v podstatě stejné jako u trocheje a jambu
- rytmické variace: vznikají zejména uváděním jednoslabičných slov
- z historického hlediska daktyl vlastně připravoval v české literatuře na konci 19. st. verš čistě tónický, a tím i verš volný
- daktylské verše mohou mít předrážku (anakruzi)- nepřízvučná slabika na začátku metrické řady
- na rozdíl od nestopového jambu není zde předrážka součástí metra, je to slabika, která se neúčastní na metrickém impulsu, jinými slovy stojí mimo vlastní metrickou řadu, taková předrážka je v českém verši možná jen v daktylu
- někdy bývá uvnitř daktylského verše neúplná stopa
- např. Ostrava, Koho bych miloval- Jan Neruda
Sylabotónický verš logaedický
- takový verš, ve kterém se střídají různé stopy (pro češtinu padá zpravidla v úvahu střídání trocheje s daktylem), nikoli však libovolně, nýbrž podle určitého plánu- daktylotrochej
- jiné povahy je daktylotrochej nelogaedický, tj. takový, kde střídání není pravidelné
- zde jde o útvar, který již přechází k verši čistě tónickému, protože nositelem rytmu přestává být rozložení přízvuků při neměnném počtu slabik, ale stává se jím počet stop
- daktylotrochejský spád mívá také volný verš a rytmizovaná próza
- střídání daktylů s trocheji bylo příznačné pro český verš na konci 19. st., v této době vedl vývoj k verši volnému