TÉŽ OTÁZKA 10B) POSKYTOVÁNÍ ZDRAV. PÉČE A REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ
– paušální platby = platby za počet registrovaných pojištěnců neboli kapitační platby v ambulantní péči a agregovaná platba za lůžko / den nebo platba za diagnózu
– financování zdrav.péče musí být transparentní a ze strany státu kontrolovatelné
– pojistné na veřejné ZdravP se odvádí přímo na účet příslušné zdrav. pojišťovny, u niž je pojištěnec pojištěn
– zdarv. pojišťovny jsou veřejnoP subjekty, musí každoročně zpracovávat a předkládat MinFin návrhy svých zdravotně pojistných plánů (plány příjmů a výdajů) na příští rok, účetní závěrku a výroční zprávu a zprávu auditora
– tyto dokumenty podléhají schválení PS po vyjádření vlády
– problematika ZdravP je řešena v několika P předpisech
– současná úprava není zcela koordinovaná s nařízeními 1408 / 71 a 574 / 72, ale obě nařízení mají přednost před Z
– úprava je roztříštěná : v 48 / 1997 ZoVZP, 592 / 1992 o pojistném na veř.ZdravP, 551 / 1991 ZoVšeobZdrPojČR, 280 / 1992 o resortních, odborových, podnikových a dalších zdrav. pojišťovnách
– nová úprava by měla být komplexní
– současná úprava stanoví taxat. výčet fondů, kt. jsou zdrav. poj. povinny vytvářet -) základní a rezervní fond, provozní, sociální, fond majetku…mohou i jiné
– připravuje se nový Z o zdravotní péči, měl by nahradit Z 20 / 1966 o o péči o zdraví lidu